facebook-domain-verification=r0ftag0r5rclkuwzg2609bmytxg2kf

Καύσωνας και Εγκυμοσύνη

καύσωνας και εγκυμοσύνη

Καύσωνας και Εγκυμοσύνη: Συμβουλές για άνετη διαχείριση

Ο καύσωνας είναι δυνητικά επικίνδυνος, ιδιαίτερα στην εγκυμοσύνη. Πράγματι, η κλιματική αλλαγή αποτελεί σοβαρό πρόβλημα και οι συνέπειές της επηρεάζουν πολλές διαφορετικές πτυχές της ζωής μας. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, ακραία καιρικά φαινόμενα εμφανίζονται όλο και συχνότερα σε πολλές περιοχές μεταξύ των οποίων οι καύσωνες μεγάλης διάρκειας και έντασης. 

Είναι γνωστό ότι το κλίμα έχει άμεσες επιπτώσεις στην υγεία διαφορετικών πληθυσμών σε όλο τον κόσμο. Η κλιματική αλλαγή επηρεάζει όλο και περισσότερο την υγεία των ευάλωτων πληθυσμών, συμπεριλαμβανομένης της υγείας της μητέρας και του εμβρύου.

Η κατανόηση αυτών των κινδύνων και η λήψη κατάλληλων προληπτικών μέτρων αποτελούν προτεραιότητα. Στο σημερινό άρθρο παρέχουμε συμβουλές ώστε να έχετε μια άνετη εγκυμοσύνη ακόμα και κατά τη διάρκεια του καύσωνα.

Πώς ο καύσωνας επηρεάζει την εγκυμοσύνη ?

Οι υψηλές θερμοκρασίες κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα επηρεάζουν δυσμενώς το ανθρώπινο σώμα. Η αύξηση της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος παρεμβαίνει στην ικανότητά του σώματος να διαχέει τη θερμότητα και να θερμορυθμίζεται. Η απώλεια αυτής της ικανότητας οδηγεί σε θερμική εξάντληση και πιθανώς θερμοπληξία.

Η θερμοπληξία (ή υπερθερμία) είναι μια κατάσταση ιδιαίτερα επικίνδυνη που χαρακτηρίζεται από θερμοκρασία ≥40,6 °C και δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος. Πλήττει περισσότερο άτομα με φυσιολογική ή ανατομική προδιάθεση, όπως συμβαίνει κατά τη διάρκεια μιας εγκυμοσύνης, ή με υποκείμενες χρόνιες ιατρικές παθήσεις που επηρεάζουν τη θερμορύθμιση.

Κατά την περίοδο της κύησης αυτό συμβαίνει λόγω των φυσιολογικών μεταβολών που συμβαίνουν. Μερικές από αυτές είναι η αύξηση του όγκου πλάσματος, η άνοδος του διαφράγματος, η αύξηση του βασικού μεταβολισμού και η σταδιακή αύξηση του βάρους.

Επιπλέον ο καύσωνας στην εγκυμοσύνη καθιστά τις γυναίκες περισσότερο ευάλωτες στην αφυδάτωση που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες εμφάνισης θερμοπληξίας. Η μειωμένη πρόσληψη νερού για την αναπλήρωση των υγρών που χάνονται με τον ιδρώτα οδηγεί σε απώλεια του κύριου μηχανισμού μείωσης της θερμοκρασίας του σώματος. Η αφυδάτωση, ιδιαίτερα στα τελευταία στάδια της εγκυμοσύνης, μπορεί να προκαλέσει συσπάσεις της μήτρας και, ενδεχομένως, πρόωρο τοκετό.

Συμπτώματα θερμικής εξάντλησης και θερμοπληξίας στην εγκυμοσύνη

Η αφυδάτωση προκαλεί ξηροστομία, αίσθημα δίψας, ζάλη, κόπωση και μειωμένη ούρηση.

Η θερμική εξάντληση είναι ένα άλλο κοινό πρόβλημα σε υψηλές θερμοκρασίες. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν υπόταση, ταχυκαρδία, ταχύπνοια, υπερβολική εφίδρωση, κοιλιακές κράμπες, οίδημα στα κάτω άκρα (πρησμένα πόδια), ναυτία, εξάψεις (δερματική αγγειοδιαστολή) και πονοκέφαλο. Η θερμική εξάντληση πρέπει να αντιμετωπιστεί έγκαιρα, διαφορετικά μπορεί να κλιμακωθεί σε θερμοπληξία, μια σοβαρή κατάσταση που απαιτεί άμεση ιατρική φροντίδα.

Η θερμοπληξία εκτός από την αυξημένη θερμοκρασία του σώματος μπορεί να προκαλέσει δυσλειτουργία στο μηχανισμό πήξης του αίματος (με πιθανές αιμορραγικές επιπλοκές) και νευρολογικές διαταραχές όπως σύγχυση, λήθαργο, παραλήρημα, επιληπτικές κρίσεις και κώμα.

Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πιθανό να υπάρξουν επιπλοκές στην εγκυμοσύνη, συμπεριλαμβανομένου του πρόωρου τοκετού, του χαμηλού βάρους γέννησης και αύξηση των ποσοστών θνησιγένειας.

Προληπτικά μέτρα στην εγκυμοσύνη κατά τη διάρκεια του καύσωνα

Καλή και τακτική ενυδάτωση

Είναι πολύ σημαντικό να πίνετε αρκετό νερό και σε τακτά χρονικά διαστήματα. Αποφεύγετε τα αναψυκτικά με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη.

Ελαφριά γεύματα πλούσια σε φυτικές ίνες

Είναι προτιμότερο να τρώτε μικρά και ελαφριά γεύματα πλούσια σε φυτικές ίνες, όπως φρέσκα φρούτα και λαχανικά με υψηλή περιεκτικότητα σε νερό.

Φορέστε ελαφριά ρούχα

Τα ελαφριά και φαρδιά ρούχα από φυσικά υλικά όπως το βαμβάκι επιτρέπουν στον αέρα να κυκλοφορεί. Επιλέξτε επίσης ανοιχτά χρώματα που αντανακλούν τον ήλιο. Αποφύγετε τα στενά και απορροφητικά υφάσματα που προκαλούν εφίδρωση και ενοχλήσεις.

– Χρήση ανεμιστήρων ή κλιματισμού

Διατηρείτε το χώρο του σπιτιού δροσερό. Σε περίπτωση που δεν έχετε πρόσβαση σε κλιματισμό, υπάρχουν ακόμα τρόποι για να διατηρήσετε το σπίτι δροσερό. Τα παράθυρα και οι πόρτες πρέπει να είναι κλειστά κατά τις ζεστές ώρες της ημέρας ενώ ο χώρος είναι καλύτερο να αεριστεί κατά την περίοδο της ημέρας με τις χαμηλότερες θερμοκρασίες.

Αποφύγετε τις ζεστές ώρες της ημέρας

Αποφεύγετε την έκθεση στον ήλιο κατά τις πιο ζεστές ώρες της ημέρας. Μπορείτε να βγείτε έξω νωρίς το πρωί ή το απόγευμα, όταν οι θερμοκρασίες είναι πιο χαμηλές.

Χρήση αντιηλιακής κρέμας και άλλων μέτρων προστασίας από τον ήλιο

Απαραίτητη είναι η χρήση αντιηλιακής κρέμας με υψηλό δείκτη προστασίας λόγω μεγαλύτερης ευαισθησίας του δέρματος κατά την εγκυμοσύνη. Επίσης σημαντική είναι η χρήση καπέλου και γυαλιών ηλίου για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προστασία.

Ανακούφιση από τη ζέστη

Σε περίπτωση που αισθάνεστε ζέστη, μπορείτε να τοποθετήσετε δροσερές πετσέτες ή σφουγγάρια στον αυχένα ή στο μέτωπο. Επίσης ένα δροσερό μπάνιο μπορεί να σας αναζωογονήσει.

Προσοχή στην άσκηση

Η άσκηση χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή. Μπορείτε να επιλέξτε δραστηριότητες που είναι κατάλληλες για τις ημέρες του καύσωνα. Μερικά παραδείγματα είναι η ήπια γυμναστική σε δροσερό χώρο ή η βόλτα το βράδυ όταν οι θερμοκρασίες είναι χαμηλότερες.

Ο γυναικολόγος θα σας καθοδηγήσει και θα κατευνάσει οποιεσδήποτε ανησυχίες σχετικά με τον καύσωνα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Επιπλέον μπορεί να σας δώσει περισσότερες συμβουλές και οδηγίες προσαρμοσμένες στις ατομικές σας ανάγκες. Με τις σωστές προφυλάξεις και την κατάλληλη φροντίδα, μπορείτε να απολαύσετε μια άνετη εγκυμοσύνη ακόμα και κατά τη διάρκεια του καύσωνα.

Δημήτριος Α. Μοστρούς, MD
Μαιευτήρας Γυναικολόγος

Περισσότερα